TESAB-kedjan består av 21 installatörer, från Malmö i söder till Kiruna i norr. Tillsammans har man över 350 anställda. Den unika affärsmodellen skiljer sig mycket från traditionell franchise då ofta franchisegivaren står som är huvudägare. Hos oss är det snarare tvärtom. Rikard Planting, vd för TESAB AB, förklarar:
– Våra franchisetagare betalar en avgift som gör det möjligt för oss att driva verksamheten i TESAB AB. Samtliga franchisetagare har lika stort inflytande och ingen är huvudägare, säger han.
För avgiften får franchisetagarna en hel del. Dels ingår man i Sveriges största kedja av kylföretag och kan ta del av den enorma erfarenhet och kunskap som det innebär. De får också ta del av leverantörsavtalen som TESAB AB förhandlat fram med bättre priser, bonusavtal och utbildningar som hade varit svårt att göra själv.
– Bonusen finansierar medlemsavgiften. Ju mer du handlar på leverantörsavtalen desto mer bonus får du tillbaka. Men skulle du köpa utanför avtalen får du heller ingen bonus. Dessutom samordnar vi kundavtal, utbildningar och företagsutveckling, förtydligar Rikard Planting.
Företaget bildades redan 1987 i Varberg då fem kylföretag gick ihop för att få bättre inköpsvillkor med leverantör. En egen import av produkter startades som såldes till kunder inom TESAB-kedjan. Företaget växte och antalet franchisetagare blev fler, men 2008 lades så småningom de egna agenturerna ner.
– Kvar att sälja fanns då all erfarenhet och kompetens på utförande, och efter det började vi skriva avtal med andra leverantörer av material. Det vi marknadsför i dag är väl utförda installationer av kyl- och värmepumpsutrustningen och att våra tekniker har den kompetensen som får det att fungera, säger Anders Lindh, ansvarig för försäljning och marknad.
TESAB AB söker i dagsläget fler installatörer som kan länkas samman med den rikstäckande kedjan. Men för att bli franchisetagare måste man vara ett redan etablerat företag med rätt kompetens och som är redo att uppfylla vissa kriterier. Under de två första medlemsåren blir man provmedlem. Därefter krävs bland annat att man lyckats bli ISO-certifierat – något alla i TESAB-kedjan är.
– Sedan måste man anpassa sin hemsida, loggan ska följa vår grafiska profil och finnas bland annat på arbetskläder och fordon. Vårt mål är att hjälpa våra befintliga franchisetagare att växa och utvecklas, säger Anders Lindh.