Jag har alltid varit intresserad av bilar och maskiner i olika former. Jag började köra teleskoplastare 2011 men startade eget 2017 och köpte loss en lastare året efter. Flera av mina trogna kunder uppmuntrade mig att våga ta steget att starta eget, så det kändes tryggt, menar Anders.
Han kallar sitt företag Richardssons Lulltjänster och han tar uppdrag med sina teleskoplastare som i branschen kallas ”lullar”. För att kunna köra teleskoplastare måste man ta ett teleskoplastarcertifikat.
Lastar vid nya tunnelprojektet
Just nu går Varberg in i en spännande period, när bygget av dubbelspår som en del av Västkustbanan startar genom staden. Delar av det nya järnvägsspåret läggs i en tre kilometer lång bergtunnel under staden, vilket betyder att Varberg kan fortsätta att ha sin station i centrum. Richardssons Lulltjänster är en av de entreprenörer som är anlitade i projektet av huvudentreprenören Implenia, något som Anders är stolt över.
Trafikverket tänker sig att det ska rulla tåg på dubbelspåret 2024, och jag räknar med att det blir en hel del arbete för mig och mitt företag fram tills dess och även en hel del efterarbete under 2025. Det känns bra att ha en sådan bas att stå på några år framåt.
Har haft lätt att få jobb
Men Anders Richardsson har fler företag runt Varberg och Falkenberg som han kontinuerligt utför uppdrag åt. Däremellan dyker det upp nya kunder som anlitar Anders eftersom han fått goda rekommendationer från någon av de andra företag han kör åt.
– Jag har alltid haft lätt för att få jobb och har en bra kommunikation med mina kunder. Mångsidigheten hos mina teleskoplastare gör att jag blir ett bättre alternativ än de som enbart kör lastmaskin eller grävmaskin. Teleskoplastare kan helt enkelt utföra fler arbetsuppgifter, menar Anders.
Teleskoplastare bättre lösning än kranbil
Ofta ringer man efter en kranbil när någon typ av last ska lyftas men det fungerar enklare med en teleskoplastare. Sedan hänger det mycket på smidigheten; Anders är flink och smidig och som han säger; ”det sitter mycket i handlederna hur bra och smidig man är”.
Rena grävjobb kan han inte konkurrera med, men lastningar på trånga ytor på ett bygge går perfekt. Merlos Teleskoplastare, som Anders använder, når mellan sex och 35 meter uppåt/framåt beroende på vilken maskin det handlar om. Han samarbetar dock med andra maskinentreprenörer, och anlitas ibland av dem när de behöver göra insatser som är bättre lämpade för en teleskoplastare än deras egna maskiner.
– Det finns en mängd olika uppdrag som mina lastare kan utföra på ett bygge, och det är en bra idé att ha mig på plats. En smart byggfirma inser att det blir billigare för dem då mina lastare kan ersätta flera andra lastmaskiner.
Anders ser en utmaning i att ta sig an alla typer av uppdrag. Till 98 % är det byggföretag han står till förfogande för. Ett bra kontaktnät i byggbranschen är därför viktigt Man måste vara mån om kunden liksom att kunna anpassa sig till kundens tider och typer av uppdrag.
Men helst vill jag ha någon typ av speciallyftuppdrag också, någon gång varje vecka, då mår jag allra bäst! Man skall utmana ödet lite, till exempel få ett uppdrag där man ska nå mycket högt upp med en last eller ta sig in i trånga passager!
Flytta möbler från våningar
Anders kan även ta uppdrag åt privatpersoner. Om någon vill flytta och behöver tömma en lägenhet några våningar upp; varför inte låta Anders teleskoplastare lyfta ned möbler, skåp och sängar, istället för att behöva kämpa med att få ned dem via trapphuset? Han har nämligen en stor materialkorg till sin teleskoplastare som rymmer en hel del. Över fem våningar kan han nå upp med materialkorgen.
Utvecklingen på teleskoplastare; Anders använder Merlo som tillverkas vid en fabrik i norra Italien, går snabbt.
– Därför ser jag det som viktigt att ständigt byta upp mig till de allra senaste modellerna i takt med att de utvecklas. Det blir ju bäst och effektivast både för mig och för kunden!