– Varumärket har en historik, säger Jonas Skommevik, VD och delägare på DePalma Workwear, men bolaget är ungt. Vi är uppstickare på en gigantisk marknad där våra produkter och vårt varumärke definitivt tar ett nytt grepp.
DePalma som varumärke har sin början i 70-talets Kalifornien och dess garagekultur. År 2001 tog två svenskar över rättigheterna till varumärket och drev det som ett nischat lifestyle-varumärke fram till år 2013. Ytterligare två år senare tog en ny grupp människor över rättigheterna och slöt cirkeln – tillbaka in i garagen och tillbaka till hantverkarna.
Den första kollektionen presenterades 2016. Professionella arbetskläder: arbetsbyxor, jackor, förkläden, skjortor och accessoar. De svenska kraven på funktionalitet och kvalitet har fusionerats med ett lika tydligt fokus på design och image. För en ny generation hantverkare.
– Det är en gigantisk marknad och det finns många olika yrkeskategorier som vi vänder oss till. Från snickare, mekaniker, rörmokare, elektriker, målare till restaurang- och barpersonal, bryggare och barberare. För oss är arbetskläderna ett oerhört viktigt sätt för hantverkarna att återspegla stoltheten över just sitt yrke. Du ska vilja ha våra arbetskläder på dig och känna dig snygg och uppstyrd, liksom bekväm, såväl på som utanför jobbet och även på vägen dit och hem.
Responsen på varumärket är otroligt positiv och idag finns DePalma Workwear hos drygt 100 återförsäljare i Sverige. En siffra som stiger i snabb takt. Märket har även nyligen initierat sin internationella expansion.
– Vi har valt att jobba med både återförsäljare och via direktförsäljning till kund. Vi är för alla och vill vara tillgängliga för alla. Vår vision är helt enkelt att vara där kunden är för att underlätta för dem.
DePalma jobbar nära sina kunder och har en stark lyhördhet gentemot de som dagligen använder arbetskläderna.
– Som klädmärke känner vi att vi givetvis är helt beroende av de som bär våra kläder, och vill så vara. Vi lyssnar ständigt på återkoppling om material, kvalitet samt funktionalitet och mycket annat. Vi vill vara en del av hantverkarnas liv och till stor del låta dem påverka hur vi utvecklas framåt. Det är för dem vi finns till.
– Använder du DePalma Workwear kommer du att sticka ut, så enkelt är det. Man kan se oss som något av en anti-tes mot de mer etablerade varumärkena som fokuserar väldigt mycket på att synliggöra funktion och tekniska lösningar – vi har minst samma tekniska funktion och kvalitet, dock väljer vi istället att tona ned dem rent utseendemässigt för att bibehålla vår estetik och design. Vi har absolut ändrat synen på arbetskläder.
Olika yrken med olika förutsättningar och krav, liksom den svenska varierande väderleken kan utmana vilken garderob som helst. DePalma Workwear jobbar konstant med att utveckla nya produkter.
Under hösten släpps exempelvis nya plagg i form av en fleeceväst och en fleecejacka där man samarbetat med företaget Polartec®, ”uppfinnaren av fleecen”. Här jobbar DePalma Workwear med de allra senaste materialen som gör att produkten, trots bibehållen estetik och stilrenhet dessutom är vattenavvisande, anti-statisk samt är gjorda av 50 procent återvunnet material.
– Samarbetet med Polartec® är en viktig fortsättning på vår tekniska kollektion av arbetskläder. Det visar precis på det som vi som företag vill åstadkomma för våra kunder. Kort och gott grymt snygga och stilrena kläder men fortsatt i framkant vad gäller teknologisk innovation och funktionalitet/kvalitet.
Det är ju inte alltid man känt att de plagg man prackats på från sitt företag, eller det man själv lyckats hitta på allehanda byggvaruhus eller andra arbetsklädesbutiker riktigt stämt överens med hur man ser på sitt eget privata varumärke och önskan om att bli sedd. Den tiden är över nu! DePalma Workwear andas autencitet, klassisk jeanskänsla, en känsla av generationskontinuitet samt en yrkesstolthet och borde faktiskt få vilken kontorsnisse som helst att vilja hoppa ur kostymen.