I Sandvikens Montessoriskola trivs 190 elever från förskoleklass upp till årskurs nio. Trots det centrala läget mitt i Sandviken har man nära till både park, vatten och skog. Verksamhetens grundbult är tron på varje enskild elevs personliga utvecklingsmöjligheter.
– Visst arbetar vi för ett högt meritvärde, men den sorts utveckling som inte är mätbar är minst lika värdefull, säger rektor Helene Öregård.
Här arbetar man med ett inkluderande förhållningssätt och Helene tycker att de lyckats anpassa undervisningen utifrån elevernas olika behov.
Enligt Maria Montessoris pedagogiska principer arbetar man mycket på individnivå. Arbetet går ut på att möta barnen i den utvecklingsfas de för närvarande befinner sig.
Trots att pedagogiken har sitt ursprung i det sena 1800-talets Italien är idéerna ständigt aktuella och lätta att förena med dagens moderna samhälle.
– Pedagogiken bygger på visioner och värdegrund, och den fungerar som hörnstenar som hjälper oss att arbeta mot samma mål, förklarar Helene.
Sandvikens Montessoriskola har inlett ett samarbete med en internationell skola på Kuba och en högstadieskola i Spanien.
– Vi vill vidga våra elevers vyer och göra dem redo för en framtid där språk och förmåga att kommunicera samt förståelse för andra kulturer kommer att vara otroligt viktiga förmågor, säger Helene.
Hon anser att inlärning och motion hör ihop och på skolan arbetar man därför för att göra rörelse till en naturlig del av vardagen. Man vill även introducera lite ovanligare sporter för att öka elevernas valmöjligheter. Ridning, curling, skytte och kampsport är bara några exempel som erbjuds på friluftsdagar och på skolans fritidshem.
– Vi har en schackklubb som granne och de kommer till fritids och spelar med eleverna en gång i veckan, ler Helene och berättar att intresset hos eleverna har blivit så stort att man köpt stora pjäser för spel på skolgården.
Vad eleverna tycker om sin skola är centralt och man utvärderar verksamheten med hjälp av tidigare elever.
– Det är oerhört värdefullt för oss att få veta hur förberedda våra elever kände att de var när de började gymnasiet, säger Helene.