Viktigt med ett nära ledarskap
Anita Godhe och Anna-Maria Kriss har erfarenhet från både kommunal och privat vårdsektor. Efter dryga 30 år i branschen startade de Vantörs Hemtjänst som präglas av ett nära ledarskap, respekt och engagerade anställda.
När Vantörs Hemtjänst knoppades av från den kommunala verksamheten 2008
var det de goda vännerna och kollegorna Anita Godhe och Anna-Maria Kriss som
tog sig an ett delat ledarskap. Deras målsättning är att bli Stockholm bästa
hemtjänst och ser många fördelar med att vara privata.
– I stället för kommunens ofta generella riktlinjer kan vi fatta snabba
beslut. Som privat företag har vi även möjlighet att välja våra medarbetare. Här
har alla en viktig roll som representant för Vantörs Hemtjänst, säger Anna-Maria.
Som litet hemtjänstföretag blir värdet av medarbetarnas engagemang
tydligt. Bra medarbetare är avgörande för verksamhetens framgång. Företaget har
sextiotalet anställda fördelade i tre arbetsgrupper med varsin gruppchef.
Tanken är att det nära ledarskapet ska ge stöd, närvaro och trygghet för både
brukare och medarbetare.
– Har våra anställda en bra och trygg arbetssituation förmedlar de
också trygghet till våra kunder, säger Anna-Maria.
Anita fyller i:
– Vi tycker det är viktigt att alla medarbetare får möjlighet att gå
samma utbildning samtidigt, det skapar en entusiasm i gruppen som lyfter hela
arbetslaget och som märks utåt.
Som kund kan det vara svårt att välja hemtjänst. Utbudet uppgår i vissa
områden till hundratalet olika företag. För att fastställa de bästa
alternativen tycker Anita Godhe och Anna Maria Kriss att närhetsprincipen väger
tungt.
– En bra riktlinje är att hemtjänstföretaget ska ha en lokal i ditt
område. Närheten är väldigt viktig – att snabbt kunna rycka ut vid exempelvis
ett larm. Ett annat bra tillvägagångssätt är att leta referenser. Fråga till
exempel din granne om tips på en bra hemtjänst.
2012-08-29
Dela artikel