154070 -DS
154070 -DS1
154070 -DS
154070 -DS1

Vinnande däckbytarkoncept

Vem har inte svurit över höstens eller vårens däckbyte? Antingen över utmaningen att byta däcken själv eller att se till att få in bilen på verkstad i tid för bytet till vinter- eller sommardäck. Däckskiftarnas affärsidé kom som en skänk från ovan för många. Här har man generösa öppettider alla veckans dagar och servar alla bilar som dyker upp – även efter stängningstid.

På Däckskiftarna sätter man ära i att kunna byta däck åt alla som köat innan stängningsdags, även om det innebär ett övertidsarbete. Service är inte bara ett honnörsord, utan faktiskt hela affärsidén. Det är också det som gör att man står sig i konkurrensen. Öppettiderna är mycket generösa, från 8–22 alla dagar, även helgdagar.
   – När har folk tid att byta däck? Jo, innan eller efter jobbet, eller på helgen! Det är därför vår verksamhet fungerar. Vi har erfaren personal som vet hur man gör jobbet, som kan allt och löser allt på plats direkt. Det är drop-in och man får hjälp direkt, säger Sigge Kindbom, Däckskiftarnas ena ägare och grundare.


Konceptet är vinnande. Däckskiftarna har flest kunder i hela Stockholm, kunder som får snabb service och får se på när arbetet görs om de vill.
   – Det hela tar bara drygt sex minuter, både att byta däck och att balansera upp om det behövs. Själva däckskiftet kan gå på en minut. Jag önskar att man skulle kunna sitta kvar i bilen och betala med kortet, men det går inte, säger grundaren och ler.
 

När Sigge Kindbom läste till medicinteknisk ingenjör och stod inför ett däckbyte på bilen uppkom idén till Däckskiftarna.
   – Det var för elva år sedan i dag. Det var snöstorm och jag var ute i sista minuten. På verkstaden hade man ingen tid förrän om två veckor, så det var kört. Jag tänkte att det måste finnas någonting bättre, berättar Sigge Kindbom.

År 2011 grundade Sigge så småningom Däckskiftarna tillsammans med delägaren Jonas Hoffsten, inledningsvis med en station ute på Värmdö och en i Haninge. Men franchiseverksamheten har sedan dess spridit sig till dagens 17 stationer runt om i landet där alla stationer är egna företag. Den snabba expanderingen av stationer och det ökade intresset för Däckskiftarnas stationer var en bekräftelse för ägarna om att affärsidén var bra och skulle bli en succé.
   – Så länge det finns lag i Sverige på att byta däck och jag har lust att hålla på med en verksamhet och gör det bra, då finns det inget att riskera.

Man måste satsa hårt ifall man ska göra succé oavsett bransch och den största utmaningen som Däckskiftarna har stött på är hitta arbetsvillig personal.
   – Det är ett väldigt intensivt arbete, hårt tryck med långa dagar under ofta dåliga väderförhållanden. Många kommer in och testar men orkar sedan inte köra vidare under nästa säsong. Därför är vi glada när vi väl hittar personal som delar vår förståelse och uppskattning för jobbet. Dessa personer värderar vi högt då vi vet att det är svårt att hitta såna personer i dag, säger Sigge Kindbom.

Det har alltså hunnit gå elva år sedan tanken om att hitta en bättre lösning på däckbyten uppkom där i snöstormen, och drygt fyra år sedan verksamheten väl drogs igång. Men Sigge Kindbom känner fortfarande engagemanget.
   – Det är kul att röra på sig och att kunna lösa problem som kunderna inte har kunnat få hjälp med någon annanstans. Vi har ett bra team och det säsongsbaserade arbetet gör att det finns tid att vila upp sig.

Sigge Kindbom råder bilister att byta till sommardäck så fort det är möjligt när det är säsong.
   – Åker man på friktionsdäck, som har en annan gummiblandning, slits det fortare, säger han.

Vill man förvara däcken på verksamhetens däckhotell går det alldeles utmärkt. Samtliga stationer samarbetar och delar ytan för däckhotellet när stationerna inte är utplacerade på sina platser runt landet. Där får däcken den miljö som de mår allra bäst av och dessutom förvaras de till ett av marknadens bästa priser.
   – Vi försöker alltid att lägga oss lite bättre än våra konkurrenter.

Vill man ha nya fälgar till bilen kan Däckskiftarna även ordna det. Men det är främst däck (i form av byten, balansering, punktering och förvaring) som är spetskompetensen. Däckskiftarna har som sagt poppat upp på flera ställen i landet, och enligt Sigge Kindbom kommer det ännu fler däckstationer i framtiden.

2015-06-08
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies