Från ett till två års ålder och vidare genom skolåren, utvecklar barn olika förmågor, samt motivation och glädje i att ta allt mer ansvar för planering, genomförande och uppföljning av sitt arbete. Det menar Janne Eklund, rektor på Gluntens Montessoriskola i Uppsala.
– Samtidigt lär de sig att respektera, hjälpa och dra nytta av varandra. Den miljö vi skapar och förmågorna som utvecklas, avspeglas i trygga engagerade elever med goda studieresultat.
Janne berättar fritt om verksamheten:
– Eftersom vi aldrig avbryter våra barn i förskolan när de sitter nersjunkna i ett arbete eller rolig lek lär de sig redan från början att arbeta i långa arbetspass. När de lyckas med något i leken vill de bara fortsätta, de inre drivkrafterna driver barnet framåt. Där lägger vi grunden för den inre motivationen som är så viktig för att bygga individen och dess förmåga att vilja och våga. Nyfikenheten odlas och drivkrafterna växer, säger han.
När barnet går till hyllan och väljer sitt arbete gör den det för att det är kul och spännande. Leken gör att både ental och tiotal blir en självklarhet, en insikt som kommer på köpet något eller några år senare. Då går det enligt Janne fort i utvecklingen, eftersom grunden redan är lagd i förskolan!
– Ibland finns inte det jag vill leka med i hyllan. Ja, då får jag vänta på min tur. Att vänta på min tur, träna mitt tålamod, respektera andra är också en viktig del i Montessoripedagogiken. När jag sedan lekt färdigt lägger jag tillbaka leksaken i hyllan. På Glunten inser vi vikten av en bra förskoleverksamhet. Personalen i förskolan lägger grunden för att våra barn ska lyckas i skolan.
Janne menar att man inte ska bli förvånad över att eleverna som börjar förskoleklass redan är ”inskolade”. De går själva till sin låda, hämtar sitt arbete och sätter igång och arbetar. När de sedan är klara lägger de tillbaka det de gjort.
– Tänk om föräldrarna visste om det. Vad enkelt det skulle bli hemma! skrockar Janne och fortsätter:
– Med rätt handledning under resan blir våra elever väldigt självgående, riktiga entreprenörer. Det kanske är kaxigt att säga det, men visst kommer våra elever att bidra till samhällets utveckling.
Gluntens Montessoriskola brukar bjuda hit gamla elever som har börjat gymnasiet för att inspirera de yngre. Gymnasieeleverna säger att de ”glider” genom gymnasiet vilket även bekräftas av rektorer och studie- och yrkesvägledare. Förhoppningen är att de ska ge de yngre eleverna en trygghet i att det de vill är möjligt.
Janne har tidigare arbetat 16 år inom försvaret, grunden i det arbetet är pedagogik och ledarskap. När han fick frågan om att ta över som rektor för Gluntens Montessoriskola började han läsa på vad Montessori var för något. Det var lätt att ta till sig eftersom det byggde på de beteendevetenskapliga grunder som skolat honom som officer. I det militära lär man sig också att varje individ måste få utvecklas utifrån sina egna förutsättningar, bidra med sin kompetens och blir en viktig del för att få en helhet som fungerar.
Montessori har varit väldigt ifrågasatt och får ibland kritik för att vara en flummig pedagogik. Som allting annat måste man enligt Janne sätta sig in i vad det handlar om.
– Det är väldigt strukturerat och när man är insatt blir det självklart. Ifrågasättandet har gjort att det i dag är en pedagogik som blivit genomlyst av många forskare och därmed också väldigt bekräftad. Jag påstår inte att Montessori är bättre eller sämre än andra pedagogiska inriktningar men jag kan konstatera att våra elever har bra resultat och att vi alltid ligger bland de bästa skolorna i Uppsala, säger Janne.
Alla väljer dock inte skolan just för att den är Montessori, många har inte en aning om vad det är. Däremot vet föräldrar att eleverna lyckas och att skolan är en trygg miljö där eleverna får var sig själva.
– Vi lever i en tuff verklighet. Politikerna vet inte riktigt vad som krävs för att finansiera en skolverksamhet. Vi är en friskola och vi måste lära oss att inte vara beroende av politikens nyckfullhet. Glunten är en liten skör spelare i ett stort politiskt spel. Till hösten tar vi in fler elever vilket ger stabilare ekonomi och större frihet från politikens nyckfullhet. Då får vi också möjlighet att satsa mer på de yngre eleverna.
Ekonomin till trots visar de höga resultaten att Gluntens Montessoriskola är en skola där eleverna skaffar sig kunskap och utvecklas till att bli självständiga individer som når målen, samt vågar och vill driva sin egen utveckling.
– För ett tag sedan var skolinspektionen här och intervjuade elever om hur deras skoldag ser ut. De försökte få sjuåringarna att beskriva vad skolan gick ut på. Efter lite famlande frågor från inspektörerna sa en av eleverna: ”du menar vilka mål vi jobbar emot?”. Barnen lär sig tidigt att skolan består av en stege där man tar ett steg i taget mot sina mål.