Många företag jobbar hårt med att digitalisera sin affärsverksamhet. Nya affärssystem, smarta lösningar för logistik eller en app för att förenkla kommunikation. Office365 är ett populärt sätt att få tillgång till kraftfulla affärsapplikationer. Men vad omfattar egentligen Office365 och hur används verktygen optimalt?
– Här finns stor utvecklingspotential, menar Niklas Bendelius, VD på Further AB.
Further är ett konsultföretag inom digital teknik och affärsförbättring. De är specialiserade på att implementera digitala lösningar i verksamheter med hjälp av rådgivning, stöd och erfarenhet. Behöver verktygen anpassas har Further duktiga utvecklare som både kan bygga skräddarsydda affärsapplikationer och integrationer mellan existerande.
– Vi vill hjälpa företag att utvecklas på ett positivt sätt med hjälp av IT. Digitala verktyg ska tillföra värde och appliceras på affären, men på grund av brister i implementation och etablering havererar många digitaliseringsprojekt. Företag behöver utbildning och stöd kring hur digitala verktyg bäst nyttjas i just deras verksamhet. Många använder Office365, men väldigt få nyttjar dess fulla potential, säger Niklas.
Idag är företag mer virtuella i sin organisation. Kanske är man geografiskt utspridd och vill ha möjlighet att jobba tillsammans på distans, kommunicera via videosamtal och dela data. Med Office365 får företag tillgång till tjänster som epost, fildelning och videokommunikation samt mängder av andra verktyg som kan hjälpa till att förenkla samarbete - på ett flexibelt och säkert sätt. När man vet hur verktygen används tillsammans, förenklar det vardagen och medarbetarna kan arbeta mer effektivt. Men hur gör man det på ett bra sätt, och hur använder vi verktygen i just vår verksamhet? Här behöver många hjälp, och det är här Further kommer in!
På plats möter de många som säger: “Det lät ju så bra med Office365; en hel uppsättning med affärsapplikationer till ett rimligt prenumerationspris. Men nu när vi har dem är det ingen som kan säga hur vi skall använda dem eller för vad…”
– Det är vanligt att företag köper Office365-paket, men att det sedan slutar med att de bara använder e-postlösningen, chatt i Teams och kanske delar filer i OneDrive. Man vet helt enkelt inte vilka ytterligare verktyg som ingår i paketet, hur man ska använda dem och vad de kan tillföra ens verksamhet. De flesta behöver stöd för att komma igång och sedan lite löpande tips och råd för att ta det vidare. Vilka behov vill man lösa med verktygen? Hur vill man att det ska fungera? Vi lyssnar och sätter oss in i affärsverksamheten, hjälper till att implementera de verktyg som behövs och utbildar medarbetare i hur de fungerar och hur de blir ännu bättre tillsammans. Och det behöver inte alls vara krångligt. Enkla grepp kan göra en stor skillnad i affärsverksamheten och skapa trygga och engagerade medarbetare!
Further hjälper både företag som står inför att köpa Office365 för första gången och de som redan har tjänsterna, men som inte riktigt fått det på plats utan snarast tycker att det känns som en sämre variant av vad de hade innan.
– För många företag, vars bransch gör en digitaliseringsresa, handlar det om att inte bli frånsprungen. Organisationer som tar vara på potentialen med Office365 skapar förutsättningar för att bli mer effektiva och därigenom mer framgångsrika. Då får konkurrenterna jaga er istället, avslutar Niklas.