Framgång tack vare dubbla lärare
På Kvarnbyskolan i Rinkeby lägger man fokus på undervisningen och har sett till att ha en lärartäthet utöver det vanliga. Denna låg- och mellanstadieskola har ett tvålärarsystem vilket innebär en ständig närvaro och reflektion över arbetet samt ett upplägg som passar alla elever.
På Kvarnbyskolan är personalen vana att arbeta i en interkulturell miljö och vet hur de ska hantera alla utmaningar som kan uppstå. Här arbetar man ämnesövergripande med språkutvecklingen och har även de rutiner som krävs för att möta nyanländas förutsättningar utifrån en rapport från Tensta Gymnasium, som screenar studiebakgrund och andra avgörande faktorer.
Skolan har gott rykte och de bästa resultaten i Rinkeby. Lennart Berglind, som är inne på sitt fjärde år som rektor på skolan, vet att lärarna har en stor del i detta.
– Det finns en kontinuitet och trivsel hos personalen. De är erfarna, duktiga och vill verkligen arbeta här. Sedan har vi en bra organisation, det är också viktigt. Vi står för kunskap och trygghet så långt det är möjligt och bejakar det som är positivt, säger han.
Många barn som går här kommer från stora familjer. I klassrummet får de den uppmärksamhet de behöver och med tvålärarsystemet har de nära till sina lärare.
När Lennart Berglind började på Kvarnbyskolan tog han med sitt genuina schackintresse in i verksamheten, något som har resulterat i att eleverna kan ha schack som elevens val samt att schack används i det pedagogiska arbete, liksom i integrationen.
– Schack kräver koncentration, logiskt och lösningsinriktat tänkande. Många saknar uthållighet, men schack kräver att man behöver ligga några drag framåt i tanken. Det behöver alla!
Läxläsningshjälp är ytterligare något som bidrar till kunskaperna. Kvarnbyskolan samarbetar med lokala KTH-studenter som har bott i området och inte har haft någon hjälp att komma dit de är i dag. De visar att allt är möjligt.
2015-10-22
Dela artikel