EM_Hedvig_02
3 min lästid

Hedvig rör om spelplanen i försäkringsbranschen

Försäkringsbolaget Hedvig banar väg för en ny typ av försäkringsbolag där försäkringsbolaget inte längre tjänar pengar på att du som kund inte får pengar. Traditionella försäkringsbolag har en struktur som sträcker sig ända bak till bondesamhället. Men det som var då kan inte hantera och använda sig av tekniska lösningar som finns idag. Hedvig är grundad med en genuin vilja att ge service och trygghet till kunderna, samtidigt som faktiskt göra världen till en lite bättre plats.

John Ardelius är professor inom AI och maskininlärning, Fredrik Fors är jurist och Lucas Carlsén tidigare managementkonsult från ett av de ledande försäkringsbolagen i Sverige. 2017 krokade de tre vännerna arm och mer eller mindre låste in sig, för att ett år senare lansera Hedvig: ett modernt försäkringsbolag, vars framgång inte är grundat på att vinsten i bolaget blir större när mindre pengar betalas ut i försäkringsersättning. 


– Lucas såg hur branschens försök till digitaliserings- och effektivitetsprojekt höggs ner gång på gång. Försäkringsbolagen vill bli mer digitaliserade men när det blir enklare för kunden blir resultat vanligtvis att företaget tjänar mindre pengar. Lucas, Fredrik och John frågade sig: om vi ska grunda ett digitalt försäkringsbolag som gör det enkelt för kunden och därför inte kan tjäna pengar på att inte betala ut pengar, hur ska vi då tjäna pengar? berättar Carl Lager som är Growth Marketing Director på Hedvig.




Hedvigs lösning är digitala automatiserade processer och en fast avgift av månadsavgiften för försäkringstagaren, till en betydligt lägre snittvinst än hos andra försäkringsbolag. Månadsavgiften betalar medarbetarnas löner och deras kontor. 80 procent av summan hamnar i poolen som används för att betala ut försäkringsersättning. Dessa pengar får Hedvig inte röra. 


– När du tecknar försäkring hos Hedvig väljer du samtidigt en välgörenhetsorganisation som du vill stötta. Pengarna i poolen ska gå till att ersätta medlemmarnas förluster, men blir det pengar kvar vid årets slut, donerar vi avkortat bort summan. Hittills har vi donerat cirka en miljon kronor till SOS Barnbyar och Barncancerfonden, säger Carl.


Vad behöver man från sitt försäkringsbolag? Jo, man behöver förstå sitt skydd och att det är enkelt att göra en anmälan. Tillit till varandra och till kunden, enkelhet, trygghet och en hög nivå av service. Här finns inga finstilta texter eller högar av försäkringspapper som är formulerade i ett språk som skapar otydlighet och missförstånd hos försäkringstagaren. Dialogen ut till medlemmarna är enkel och tydlig, handläggningstiden kort och du slipper telefonköer. Hedvig är tillgängliga dygnet runt och är det enda försäkringsbolaget som inte har några bindningstider. 


– Vi har gjort det så enkelt som möjligt för medlemmarna att teckna försäkring hos oss och att få hjälp när de väl behöver det. När företaget grundades valde vi att anställa människor som inte kommer från branschen, utan servicemänniskor och människor som har jobbat med att skapa digitala produkter och tjänster. Med Hedvig-appen syns tydligt vilka villkor som gäller, hur man går till väga då något skett och ersättning. I och med att vi är 100 procent digitala och har automatiserat processerna i enkla ärenden kan de ta tre minuter från det att en anmälan är skriven till det att du har pengarna på kontot! Däremot, i mer komplicerade ärenden har du ett eget serviceteam som sköter ärendet åt dig och du behöver inte lyfta ett finger. Hela vår grundfilosofi är att stå på medlemmens sida.




Idag finns Hedvig i Norge, Danmark och Sverige, men ambitionen är att fortsätta att växa ut i Europa. Beroende på land varierar utbudet av försäkringar, från hem- och villaförsäkring till olycksfall-och reseförsäkring. Nästan vari tionde försäkring i Sverige tecknas hos Hedvig, främst av yngre människor som uppskattar affärsmodellen och enkelheten. En av tre väljer dem på rekommendationer, vilket är helt unikt för försäkringsbranschen och som Carl menar bygger på en ny marknadsstrategi.


– Sedan dag ett på Hedvig har vi försökt bygga en strategi som grundar sig på att folk delar med sig om Hedvig, i stället för att köpa dyra reklamplatser som klassiska försäkringsbolag. Dels handlar det om att bygga en tjänst som kunder efterfrågar, som är enkel och har hög servicegrad, dels om att skapa ett varumärke som den nya generationen kan relatera till, säger han och tillägger därefter: 


– Vi har över 50 000 kunder idag. Vi växer ständigt och kommer nu att ytterligare bredda försäkringsutbudet i Sverige. Som ett led i att vara personliga, trots att vi är 100 procent digitala, rekommenderar jag att man håller utkik efter vår Popupbutik. Vi vill inte sitta med dyra kontor runt om i landet men vi vill träffa våra medlemmar. Det kan vara både kul och tryggt med en försäkring hos oss, och det vill vi att alla som behöver en hemförsäkring förstår. 

2021-10-04
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies