Det är viktigt att varken se patienterna som en grupp eller som en i mängden. Det menar man på Åsö Vårdcentral. Här ska i stället alla patienter bli sedda. Faktum är att det kan vara deras viktigaste möte i veckan, månaden, året eller till och med i livet.
Åsö Vårdcentral, som har flera specialistläkare och psykologer och också bedriver hemsjukvård, har patienter som spänner över alla åldrar och en hel del stammisar. I dagsläget är antal listade patienter 12 700. Patientantalet har ökat kraftigt under de senaste två åren, ett resultat av vårdcentralens stora satsning på förändrings- och utvecklingsarbete av både intryck och vårdtänk.
– När man ska besöka en vårdcentral förväntar man sig vissa saker. Det är spännande att arbeta utanför de ramarna, att få patienten att känna sig sedd och dessutom att få det som en röd tråd genom hela kedjan, säger Victoria Lindstedt som är administrativ chef.
Både hon och Lisa Barnekow inspireras av vårdcentralens läge. Att vara belägna i hjärtat av SoFo ger en spännande puls och bidrar definitivt till att forma nytänkandet.
– Hos oss får patienten ”det lilla extra”, säger doktor Andreea Valdman som alltid arbetar för att sätta patienten i främsta rummet.
Att ge patienten något extra är inte bara ord för Åsö Vårdcentral.
På Åsö Vårdcentral tas läkarnas individuella inriktning och kompetens till vara på bästa sätt. Till exempel har doktor Andreea Valdman en välbesökt hudmottagning där hon under 2015 diagnostiserat många fall av malignt melanom.
– Om en patient kommer till oss och vi inte har några tider försöker vi alltid lösa det på plats. Vår målsättning är att aldrig skicka hem patienter. Våra läkare och övrig personal är väldigt tillmötesgående, försäkrar Lisa Barnekow.
Flexibilitet är en bristvara i branschen, men genomsyrar hela verksamheten på Åsö Vårdcentral. Här är alla i personalen med i tänket, en förutsättning för att det ska fungera.
– Vi har kommit väldigt långt med det. Det är lätt att se till sin egen situation som anställd, men vi vill verkligen att det ska vara patientorienterat och frågar oss ständigt om det vi gör är bra för patienten, säger Lisa Barnekow.
Ett led i servicearbetet har varit att anställa folk från andra branscher. Victoria Lindstedt som arbetar här är exempelvis flygvärdinna i grunden. Till sist handlar både flyg- och vårdbranschen om samma sak – säkerhet. Och för att nå den krävs god kommunikation.
– Man måste vara en grupp som kommunicerar. Först då kan man ta nästa steg, säger Victoria Lindstedt.
Ett steg i detta är införandet av en direktlinje mellan läkarna och sjuksköterskorna, en oerhört tidsslimmande åtgärd. Svårare än så behöver det inte vara när man vågar tänka utanför ramarna.