Hultmans Kyla AB i Falköping tar på sig alla möjliga jobb inom kyla, ventilation, värmepumpar och bilar. Bakom företaget, som startade redan 1965, står bland annat Benny Olausson som blev delägare för sex år sedan.
Hultmans Kyla tar även på sig uppdrag inom VVS, tillsammans med dotterbolaget Hultmans Rör.
Inom branschen sker ständigt en utveckling, något Benny ser som en lärorik utmaning.
– Man kan aldrig bli fullärd i den här branschen. Utvecklingen och tekniken går ständigt framåt, vilket gör det roligt och inspirerande eftersom man har en vinnarskalle och själv vill utvecklas. Vi har mängder av nöjda kunder och det är företagets breda kompetens som också ger kundnöjdheten. De vet att det räcker med ett samtal till oss för att lösa problemen, menar Benny.
Benny var från början sjökapten och hade egentligen tänkt sig ett liv till sjöss men när han skaffade familj ändrades också han prioriteringar. Då han hade en stor passion för data på 80-talet och ville göra något kreativt utbildade han sig inom installationselektronik. Under samma period passade han också på att läsa industriell elteknik och av en slump hamnade han på en föreläsning om kylteknik. Han kände då direkt att det var något som verkligen passade honom.
I slutet av 80-talet så började Benny jaga ett jobb som matchade hans utbildningsnivå, vilket löste sig väldigt snabbt då han fick anställning redan samma dag som han började leta.
– Jag var med och byggde Skara Sommarland och levererade kyla till massor av butiker. Det var den perfekta utbildningen för mig, då jag fick sköta det mesta själv och lösa alla möjliga problem på egen hand.
Benny har en lång erfarenhet då han varit med i hela utvecklingen av kyla och AC i bilar sedan 90-talet. Då var marknaden inte så stor och han jobbade med ett par bilar om året men idag ser det annorlunda ut.
– När i stort sett alla bilar utrustades med AC i slutet av 90-talet ökade marknaden enormt. Idag tar vi ett hundratal bilar och fordon om året.
Hultmans Kyla har kunder från ett stort område i södra Sverige och deras kompetens är eftertraktad även från långväga kunder, vilket resulterar i många mil i bilen för Benny per år.
Bland företagets kunder består cirka 70 procent av företagskunder och resterande privatkunder.
När Benny gick in som delägaren hade företaget tolv anställda, något som har minskat till fem under åren och gett företaget en knuff framåt.
– Nu går det bättre än någonsin men vi vill växa och bli lite större i framtiden. Men det gäller att hitta anställda som känns rätt annars är det ingen idé att utöka personalstyrkan. Det ska vara duktiga människor som har förståelse för sitt arbete.
På en marknad med fler aktörer som riktar sig till samma kunder är det viktigt att se dem som en tillgång istället för konkurrenter, tycker Benny.
– Som företag ska man inte vara girig och se alla andra i branschen som konkurrenter. Ingen kan ta på sig alla kunder och tillgodose all efterfrågan, utan man måste samarbeta för att det ska fungera. Alltför många ser det på fel sätt och oroar sig för mycket för konkurrens istället för att se det positivt och hjälpas åt, avslutar Benny.