Det märks att Öystein Björndahl är en entreprenör ut i fingerspetsarna. På förfrågan från kunder började han att ställa ut drick- och godisautomater redan från mitten av 90-talet. Efter några år började han även att hyra ut kaffeautomater och idag har de riktat in sig på vatten, kaffe och frukt som de förser sina kunder med.
Kaffemaskinerna som de placerar ut hos företagen kommer från ett danskt företag men tillverkas i Italien. De köper även in kaffe och maskiner från ett företag i Karlstad. Inom företaget finns också en hållbarhetsaspekt, då de köper in begagnade maskiner som rustas upp.
– Ibland är det maskiner som är tio-femton år gamla och när vi rustat upp dem fungerar de i minst tio år till. De har en modern design och vi piffar också upp dem med egna skyltar och sätter dit visitkort. Just visitkorten är vi ganska ensam om i branschen idag. De allra flesta övergår till det digitala men vi har sett att visitkort är ett bra sätt att marknadsföra oss på, menar Öystein.
Vattenmaskinerna som de förser företagen med har kolsyrat, kallt vatten och i dagsläget har de uppåt 150 maskiner uthyrda. På både vatten- och kaffemaskiner förser de kunderna med service.
– Vi försöker hålla oss ganska smala och inte ha för stort utbud, så att vi snabbt kan hjälpa kunderna om det uppstår problem. Om en maskin krånglar byter vi också ut den direkt och tar den trasiga maskinen till oss.
Fruktkorgarna som leveras ut till företagen har blivit ett populärt inslag, då de idag levererar omkring 1,5 ton frukt i månaden.
Sponsring och giveaways
För Öystein och hans anställda, som idag uppgår till 2,5 heltidstjänster, är kundvård det allra viktigaste. Hos dem får kunderna alltid det lilla extra. Kanske är det också det som har gjort att företaget vuxit från 700 000 kronor till 7 miljoner under de senaste fem åren.
”Vi eftersträvar inte att vara varken störst eller billigast, utan att leverera bra produkter och maskiner samt att ge den bästa servicen”
Öystein har under de senaste åren lagt mycket fokus på marknadsföring i form av produkter som han delar ut som giveaways till företagen.
– Vi har tagit fram egna koppar och alla kunder som hyr en maskin får en för varje anställd. Hittills har vi delat ut cirka 13 000 koppar, som både är fina och goda att dricka ur. Vi ser att dessa används flitigt när vi är ute hos företagen, förklarar Öystein.
Öystein har också tagit fram en termos, som både kan hålla kyla och värme bra.
– Jag har köpt hem tusen termosar och hittills gett bort sjuhundra av dem, både i Sverige och utomlands. I samband med det har jag också gett dem klisterlappar som de har satt på sina bilar.
Öystein’s Götteri sponsrar även idrottsföreningar och ridklubbar med kaffemaskiner och termosar och bistår med hjälp när det behövs.
– Vi servar ofta föreningar och liknande under möten. I utbyte ställer vi ut lite marknadsföringsmaterial i form av skyltar och visitkort.
Bilträffar
Deras kunder finns på många olika orter men i deras närområde, för att ge snabb service när kunderna behöver det.
Öysteins framtidsplaner är att fortsätta rikta in sig på den goda kundvård som företaget levererar idag.
– God kundvård är det allra viktigaste för oss. Mitt mål är inte att få fler kunder, utan att i första hand ta hand om dem vi har. En utökad kundkrets bygger på god renommé från befintliga kunder.
Öystein som också har ett stort intresse för bilar brukar ta med sig kaffetermosar när han åker på Tesla-träffar.
– Det är en liten grej som jag gör men man märker att det ger mycket, avslutar Öystein.