– Forskning visar att framgångsrika skolor har en organisation där fritids och skola arbetar tillsammans, säger rektor Marita Hansson.
Här på Backluraskolan i Hässelby går 340 elever från förskoleklass till årskurs sex. Här har man i många år arbetat med trivsel och trygghet vilket har resulterat i en stabil grund för strukturerat och fokuserat arbete med ökad måluppfyllelse.
– Skolans kunskapsuppdrag är vårt fokus och präglar allt arbete, förklarar Marita.
Utgångspunkten är att höga förväntningar, planering och en metodik som utgår ifrån elever med särskilda behov, eller elever med särskilda rättigheter som Marita tycker är en mer rättvis benämning, leder till ett ökat lärande för alla elever.
– Alla elever mår bra av den struktur och tydlighet som är så avgörande för att dessa elever ska får en lyckad skolgång, säger Marita.
För samverkan kring eleverna träffas elevhälsa och lärare var sjätte vecka i ett möte där man uppmärksammar de enskilda elevernas kunskapsutveckling och eventuella behov av riktat stöd.
– Jag tror på ett gemensamt språk och en samling kring metoder, säger Marita och berättar om den modell för konflikthantering som man använder sig av:
– Skolmedling strävar efter dialog och försoning, och bygger på frivillighet, förklarar hon.
Elevernas tro på sin förmåga och en verksamhet där skola, fritids och hem samverkar för att ge dem redskap för ett livslångt lärande formulerar den riktning Marita hela tiden strävar emot. En förutsättning för att nå dit är att ge elever ökat inflytande kring frågor som rör skolgången.