Kerstin Henriksson trivs på jobbet, som hon beskriver som ”fantastiskt roligt.” Stockholm stad är en kommun som arbetar hårt för att utveckla hemtjänsten utan att tumma på kvaliteten, menar hon.
– Det händer oerhört mycket i vårt samhälle i dag. Verksamheten ska följa med i utvecklingen och det tycker jag att vi är duktiga på, säger Kerstin.
Värdegrunden för Blackebergs hemtjänst stavas HÖRA, en förkortning av kärnvärdena helhetstänkande, öppenhet, respektfullt bemötande och ansvar. Här arbetar man hela tiden för att säkerställa att värderingarna är väl förankrade hos såväl brukare som personal – och självklart också för att omvandla ord till praktik.
– Vi har återkommande diskussioner i personalen kring värdegrunden, försäkrar Kerstin.
Kommunen arbetar också kontinuerligt med kvalitetssäkring, till exempel genom utbildning. Vårdyrket är både fysiskt och psykiskt krävande. Det är viktigt att personalen har rätt kompetens.
– Du ska vara något av en allkonstnär och byta skepnad efter vem du möter. Under en dag skiftar du mellan att agera praktiskt till att bli vän eller kurator. Personalen som arbetar här är fantastisk, säger Kerstin stolt.
Framåt satsar man på att ytterligare utveckla brukarens delaktighet, något som Kerstin menar är oerhört viktigt. En annan viktig målsättning är kontinuitet, att samma personal återkommer dag efter dag. På kommunal nivå genomförs också utbildningen DigIt, som syftar till att utbilda personalen kring digitala verktyg.
– Dagens seniorer vet vad de vill. Vi ska vara väl förberedda på kraven från dem, avslutar Kerstin.